Deel via Facebook Deel via Whatsapp Deel via e-mail

In onze 30 jaar Tweespan blog, vertelde oprichtster Elzelien over de ontwikkeling van fouragehandel naar ruitersportzaak. Kort na de oprichting van het bedrijf, werd Sybren haar compagnon en volgde al snel de ontwikkeling van het eigen Fryso zadel.

Paardrijden als hobby was ten tijde van de oprichting van Tweespan sterk in opmars. Daarmee werden ook meer typen paarden ingezet als recreatiepaard, zoals de Fries. Elzelien en Sybren waren onder de eerste fanatieke beoefenaars van dressuur met Friese paarden.

Er waren toen maar een paar zadelmerken verkrijgbaar die allemaal ongeveer hetzelfde type zadel maakten, gericht op smalle warmbloed- en volbloedpaarden. Deze zadels leverden problemen op wanneer ze op het nieuwe recreatiepaard anno 1995 werden gelegd: ze schoven naar voren, lagen achterover, brugden en duwden de singel tegen de ellebogen aan. Bovendien waren deze zadels keihard, comfortabel zitten was toen geen prioriteit. “Dit moet anders kunnen!”, dachten we.

We gingen de markt op met een missie: een fabrikant zoeken die zadels maakte die lekker zaten en die gemaakt konden worden naar onze wensen en inzichten. We vonden een geschikte zadelmaker in Engeland en bestelden 3 zadels. Twee verschillende dressuurzadels en een veelzijdigheidszadel. De bankrekening was leeg…  Gelukkig waren de zadels goed en sloeg het idee aan! In onze kennissenkring vonden de zadels gretig aftrek, want de nieuwe recreatieruiters hechtten waarde aan comfortabel zitten en een zadel wat paste op hun paard.

We hadden ook iets nieuws uitgevonden: de zadelpasser. Voorheen kocht je gewoon een zadel bij de ruitersportzaak en klaar. Wij ondervonden echter dat alle zadels zo nu en dan aangepast moeten worden. Fryso ging als daarom één van de eersten op locatie zadelpassen. Of een zadel past, wordt namelijk deels bepaald door de bouw, maar nog veel meer door de conditie. Deze APK voor zadels vonden veel mensen maar overbodig, maar de vergelijking met de jaarlijkse autokeuring bracht de noodzaak goed over. We namen onze eerste medewerker aan, Marjan, die voor ons op pad ging om zadels op te vullen. Inmiddels hebben wij 4 mensen hiervoor in dienst.

Toen wij begonnen, was het Friese rijpaard nog kort en rond, waarop alle zadels naar voren schoven. Toevallig paste ons “Friezenzadel” daarmee bijzonder goed op het nieuwe, korte, brede dressuurpaard wat ook in deze tijd ontwikkeld werd, zo werden er opmerkelijk veel Gribaldi nakomelingen met Fryso zadel gereden bijvoorbeeld. 30 jaar later hebben we veel lange Friezen met veel schoft waarop zadels snel naar achteren schuiven, waar we ook weer zadels voor hebben ontwikkeld. Onze 6 zadelpassers komen samen bijzonder veel tegen in het werkveld, en al onze 8 medewerkers zijn betrokken bij de sport. We staan héél dicht op de markt en kunnen hiermee snel patronen opmerken en ons assortiment hierop aanpassen.

Zo is er sinds een aantal jaar veel meer aandacht voor de houding en zit van de ruiter, wat in onze ogen een positieve ontwikkeling is, mits het zadel maar goed op het paard ligt. Hierop hebben we in 2017 twee typen zadels ontwikkeld, de Ambition en de Comfort. Bovendien merken we dat de klant tegenwoordig veel kundiger is en meer oog voor het welzijn van het paard heeft. We zijn nu als zadelpasser onderdeel van het managementteam dat een eigenaar rondom zijn of haar paard verzamelt. Zo nemen we altijd informatie van bijvoorbeeld een osteopaat mee in ons consult of geven eventuele opmerkingen door voor een volgend bezoek van een fysiotherapeut.

Sybren heeft zijn kennis over zadelpassen bij Friezen als ruiter in de praktijk verworven door bijzonder veel aandacht te hebben voor anatomie, biomechanica en hoe de ruiter daar op inwerkt. Latere formele scholing heeft het wellicht wel wat makkelijker gemaakt om wat hij zag, in woorden over te brengen naar de eigenaar van het paard. Dit sluit aan op het speerpunt van Tweespan en Fryso: service.

We zijn geen ondernemers met een bedrijfsplan of targets, maar proberen op ons gevoel verder te komen. Het formaat van ons bedrijf, brengt ons in een wat ons betreft goede positie. We hebben de ruimte om nieuwe zadels te ontwikkelen (genoeg ideeën halen de markt niet) en kunnen onze klanten altijd bereikbaarheid op afstand bieden en onverstoorde aandacht op locatie. We nemen ruim de tijd voor een consult en kijken niet alleen naar het paard, maar luisteren ook naar de mens. Of dit nu gaat over de perfecte uitstraling van het zadel of uitdagingen die invloed hebben op het paardrijden.

We geloven dat deze verbinding met de mens, een groot onderdeel is van ons succes. Onze connecties in de paardensportwereld zorgden voor een vliegende start en brengen onze zadels nu van de VS, tot Zuid-Afrika, Ecuador, Hong Kong en Australië. Waar we eerst wel een beetje met argusogen keken naar nieuwe merken die snel naamsbekendheid verworven door Olympisch prijswinnaars te sponsoren of modieus design te bieden, hebben we nu gezien dat zij door gebrek aan service dit vaak niet volhouden.

Door onze eigen koers te varen kunnen we altijd eerlijk blijven. We begrijpen dat onze zadels een flinke investering zijn, maar weten dat we een nette en bovendien concurrerende prijs bieden. Ook zien we bijvoorbeeld dat de steeds zachter wordende zadels, sneller gaan rimpelen en beschadigd worden door silicone zitvlakken. Hier willen wij onze kopers voor behoeden of op zijn minst waarschuwen. Ook vullen we elk merk zadel voor elk ras en type paard in heel Nederland en zelfs in Duitsland, Denemarken en België. Want onze focus is en blijft een passend zadel voor ieder paard.